Har du lest gjennom hele bibelen?


Har du lest gjennom hele Bibelen? Vil du gjøre det sammen med meg?
Jeg leser et kapittel hver dag, og så blogger jeg om det jeg har lest, og hvordan det har berørt meg.
Noen ganger i ord, ofte i bilder. Du er velkommen til å følge meg på reisen!

fredag 3. april 2015

Lever du det du lærer? Matteus 23

Før jeg skriver dette innlegget, må jeg få lov til å si at det er med stor ydmykhet jeg gjør det. Jeg tenker ikke at jeg er perfekt på noen som helst måte. Heller ikke er jeg i nærheten. Mine tanker rundt å skulle lede god morgen jenter, er som følger: Jeg er antagelig ikke den "beste" lederen. Det er sikkert andre som kunne gjort dette like bra og bedre enn meg. Jeg er ingen teolog. Tanken med god morgen jenter er at vi kan hjelpe hverandre. Jeg har noen tanker, du har kanskje noen andre, og sammen kan vi kanskje komme et stykke videre. Håpet er at vi kan ta denne reisen sammen!

Derfor setter jeg stor pris på alle likertrykk og kommentarer god morgen jenter får - ikke fordi jeg skal få en godfølelse, men det er godt å kjenne på at vi er sammen om noe, vi kan støtte hverandre. Med hovedmålet å komme nærmere Gud.


Det er mange krasse ord i dette kapitlet. Akkurat i disse versene advarer Jesus mot de skriftlærde og fariseerne. Men tror du ikke dette kunne vært sagt om hvem som helst av oss i dag? Hvis du sier en ting, men gjør noe annet, er du da ekte?

Kanskje det ikke kunne vært skrevet om hvem som helst av oss. Jeg sier ikke at vi alle er hyklere og dobbeltmoralister. Men hva er det jeg mener da? At det er viktig å være forsiktige. Å virkelig være klar over sin egen motivasjon.

I Matteus 6,1 står det: "Pass dere for å gjøre gode gjerninger for øynene på folk, for å bli sett av dem. Da får dere ingen lønn hos deres Far i himmelen." Så hva er din motivasjon? Og hva er min? Og det er nå det begynner å bli vanskelig. Hvis jeg gjør en god gjerning for å få skryt, da er kanskje ikke min motivasjon helt ren. Da er det jo ikke å gjøre noe godt jeg vil, men det jeg vil er å få skryt.

Min oppfordring i dag er denne: gransk ditt eget hjerte. Vit hva din motivasjon er!

Nå er det din tur! Skriv gjerne om hva som har berørt ditt hjerte denne uken! Hva var det "beste" du leste? Hva er dine tanker om dette temaet? Bor det en liten hykler i oss alle?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar